
Jak sprawdzić, czy opona zimowa jest w porządku?
Jak sprawdzić, czy opona zimowa jest w porządku?
09 czerwca 2015, 12:40 oponyPod wieloma względami proces sprawdzania, czy opony zimowe są w dobrym stanie, nie różni się zbytnio od sprawdzania opon letnich lub całorocznych. Różnica polega na tym, że ponieważ z opon zimowych korzysta się tylko przez kilka miesięcy w roku, mogą one przetrwać bardzo długi czas, zanim będą wymagały wymiany.
Każdego roku przed założeniem opon zimowych należy dokładnie sprawdzić ich stan, aby upewnić się, że nadal będą dobrze spełniać swoje zadanie. Jeśli nie są w dobrym stanie, nie będzie zbyt wiele korzyści z ich wymiany.
Skorzystaj z oferty
Głębokość bieżnika
Podobnie jak w przypadku opon letnich i całorocznych, głębokość bieżnika jest niezwykle ważna. Bez odpowiedniego bieżnika opony nie będą w stanie prawidłowo trzymać się nawierzchni drogi, co stanowi jeszcze większy problem w warunkach oblodzonych i zaśnieżonych. Przyczepność jest jedną z głównych cech opony zimowej i podczas gdy w przypadku innych opon minimalna głębokość bieżnika wynosi 2 mm, w oponach zimowych nigdy nie powinna być mniejsza niż 3 mm.
Głębokość tę można zmierzyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy znaleźć mały szpikulec (bardzo dobrze sprawdzają się patyczki do koktajli) i umieścić go w jednym z rowków opony. Zaznacz ołówkiem lub flamastrem miejsce, w którym znajduje się bieżnik, a następnie zmierz odległość od czubka do znaku za pomocą linijki. Dla pewności wykonaj pomiary na wszystkich oponach i w 2 lub 3 różnych miejscach na oponie.
Pręty bieżnika
Niektóre marki opon są wyposażone w pręty bieżnika, które jeszcze bardziej ułatwiają pomiar głębokości bieżnika. Są to grzbiety wbudowane w samą oponę, które stają się łatwo zauważalne dopiero wtedy, gdy opona zaczyna się zużywać. Kiedy bieżnik i pręty bieżnika wyrównają się na tej samej wysokości, oznacza to, że należy wymienić opony zimowe na nowe.
Data produkcji
Wszystkie opony powinny mieć gdzieś wydrukowaną datę produkcji. Opony mają określoną liczbę lat, która stanowi okres ich przydatności do użytku, po którym zaleca się ich wymianę. Liczba ta będzie się zmieniać w zależności od marki i modelu opon, ale powinieneś być w stanie łatwo ją ustalić, szukając informacji na stronie internetowej producenta.
Kontrola wzrokowa
Wiele o oponie można powiedzieć po samym jej wyglądzie. Jeśli guma jest popękana lub zużyta nierównomiernie, łatwo zauważyć, że opona nie jest w dobrym stanie. Jeśli widać łaty wyschniętej gumy lub dziwne wybrzuszenia, które nie są zgodne z ogólną krzywizną opony, są to pewne znaki, że należy kupić nowy komplet.
Uszkodzenia ściany bocznej
Jeśli na ścianie bocznej opony znajdują się jakiekolwiek uszkodzenia, nawet jeśli jest to tylko małe nacięcie, będzie to miało ogromny wpływ na ogólne osiągi opony i będzie wymagało natychmiastowej wymiany. Stan opon ma duży wpływ na ogólne bezpieczeństwo Twojego pojazdu, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że Twoje opony zimowe są w wystarczająco dobrym stanie, aby prawidłowo spełniały swoje zadanie. Jeśli nie masz pewności, czy Twoje opony zimowe wytrzymają kolejny rok na drogach, powinieneś oddać je do lokalnego warsztatu lub punktu sprzedaży opon, aby uzyskać profesjonalną opinię.
Korzystaj z ofert na nowe opony
Wszystko o oponach, wymianie opon, oponach zimowych i felgach
- Opony, montaż opon i wymiana kół
- Nowe opony zimowe i felgi
- Nowe felgi lub wymiana felg
- Co to są opony 4x4?
- Co to są opony typu Run Flat?
- Jakie są najlepsze marki opon samochodowych?
- Uważaj na tanie opony zużyte na części
- Tanie opony online
- Przebita opona? - Jak zmienić przebitą oponę
- Typy i rozmiary opon
- Czy mogę mieć szersze opony w moim samochodzie?
- Co to jest system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS?
- Opony przyjazne dla środowiska?
- Co to jest geometria kół?
- Usługi związane z geometrią kół
- Jakie są przepisy dotyczące opon zimowych w Wielkiej Brytanii?
- Jak sprawdzić, czy opona zimowa jest w porządku?
- Czy Twoje opony zimowe są w dobrym stanie?
- Oszczędzaj tysiące, gdy potrzebujesz nowych opon zimowych
- Zmienić oponę na kole czy dwa komplety opon?