single

Dlaczego silnik ma głowicę cylindra?

 

O uszczelce głowicy można znaleźć wiele informacji i wielu właścicieli samochodów jest świadomych jej funkcji, ale o wiele mniej wie o samej głowicy cylindra. Dlatego zebraliśmy wszystko, co trzeba wiedzieć o głowicy

cylindrów. Dowiedz się, jak działa głowica cylindrów w Twoim samochodzie, dlaczego jest ważna i jakie usterki mogą wystąpić.

Co robi głowica cylindrów w moim samochodzie?

Głównym zadaniem głowicy cylindrów jest zamykanie komory spalania silnika od góry. Górna część silnika nazywana jest głowicą cylindrów, a dolna częścią jest blok

silnika. Głowica cylindra jest osadzona na silniku i zamyka komorę spalania. Szczelina, która pozostaje pomiędzy głowicą cylindra a silnikiem, jest uzupełniana przez uszczelkę głowicy.

Kolejnym zadaniem głowicy cylindrów jest zapewnienie stałego smarowania cylindrów. Jeśli cylindry nie są dobrze naoliwione, nie jest możliwa bezproblemowa praca silnika, dlatego głowica cylindra jest niezbędnym elementem funkcjonowania silnika.

Oto jak zbudowana jest głowica cylindra

Głowica cylindra jest nie tylko bardzo ważną częścią silnika, ale ze względu na swoją skomplikowaną budowę należy do najdroższych części silnika pojazdu. Ponieważ podczas procesu spalania głowica cylindra jest narażona na działanie bardzo wysokich temperatur, składa się ona z odpornych stopów aluminium i metali lekkich.

Od dołu jest ona zazwyczaj zakotwiczona bezpośrednio do obudowy wału korbowego, a od góry zamknięta pokrywą zaworów. W zależności od tego, czy Państwa pojazd posiada silnik wysokoprężny czy benzynowy, konstrukcja głowicy cylindrów jest różna.

Oto elementy składowe głowicy cylindra w silniku benzynowym

  • Kanały wlotowe i wylotowe: Zapewniają one, że spaliny mogą wydostać się z cylindrów, a zaabsorbowana mieszanka paliwowo-powietrzna może dostać się do cylindrów
  • Zawory wlotowe i wylotowe: To tutaj silniki benzynowe zasysają mieszankę paliwowo-powietrzną, a spaliny są jednocześnie transportowane do układu wydechowego
  • Wałki rozrządu: Wał korbowy napędzany przez pasek rozrządu napędza wałki rozrządu. Wałki rozrządu są odpowiedzialne za otwieranie i zamykanie zaworów.
  • Wtryskiwacze: Zapewniają, że paliwo jest wtryskiwane do komór spalania
  • Świece zapłonowe: Inicjują spalanie paliwa

Oto elementy głowicy cylindra w silniku wysokoprężnym

  • Kanały wlotowe i wydechowe: Pozwalają spalinom wydostać się z cylindrów i wpuścić do nich przechwyconą mieszankę paliwowo-powietrzną
  • Zawory wlotowe i wylotowe: Pojazdy z silnikiem wysokoprężnym zasysają powietrze przez zawory wlotowe i wylotowe, podczas gdy spaliny są jednocześnie transportowane do układu wydechowego
  • Wałki rozrządu: Wał korbowy napędzany przez łańcuch rozrządu napędza wałki rozrządu. Wałki rozrządu są odpowiedzialne za otwieranie i zamykanie zaworów.
  • Wtryskiwacze: Wtryskują one paliwo w silnikach wysokoprężnych do komór spalania lub przedsionków komór.
  • Świece żarowe: Służą jako element wspomagający rozruch zimnego silnika.

Czy głowica cylindra może mieć jakieś wady?

Niestety skomplikowana budowa głowicy cylindrów i jej liczne zadania sprawiają, że jest ona podatna na uszkodzenia. Najczęstszą usterką jest nieszczelna uszczelka głowicy cylindra, która jest spowodowana zwiększonym ścieraniem. Zobacz więcej w naszym wpisie na blogu o objawach uszkodzonej uszczel

ki głowicy.

Uszkodzenia mogą wystąpić również na samej głowicy cylindra, na przykład w wyniku działania wysokich temperatur i silnych wibracji w pracującym silniku. Może to prowadzić do pęknięć materiału, z którego wykonana jest głowica cylindra.

Naprawa czy regeneracja głowicy cylindra?

Wiele usterek może wymagać naprawy głowicy cylindra, która może być bardzo kosztowna. Ponieważ głowica cylindra jest zamontowana w silniku, rozległe prace przy tym elemencie silnika wiążą się z naprawą lub renowacją.

W większości przypadków po naprawie należy najpierw zdemontować głowicę cylindra, a następnie zeszlifować ją na płasko, ponieważ tylko w ten sposób można zapewnić prawidłowe zamknięcie dolnej części silnika.

Wymiana głowicy cylindra jest konieczna tylko w rzadkich przypadkach. Usterki głowicy cylindrów dotyczą najczęściej łatwo wymienialnych części, takich jak zawory.

Na tej stronie znajdziesz więcej informacji o tym, ile kosztuje naprawa głowicy cylindrów.

Jak rozpoznać oznaki ewentualnych usterek

W przypadku zauważenia nieprawidłowości w funkcjonowaniu silnika, zaleca się jak najszybsze skontaktowanie się z warsztatem samochodowym, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom.

Objawy usterek głowicy cylindra obejmują:

  • Zauważyli Państwo utratę mocy silnika
  • Temperatura wody chłodzącej znajduje się w obszarze czerwonym
  • Widać olej w wodzie chłodzącej
  • Już po krótkim czasie trzeba uzupełnić wodę i olej
  • Zauważalne jest złe zachowanie przy rozruchu zimnego silnika

W jaki sposób chłodzona jest głowica cylindra w silniku?

Jak już opisano powyżej, głowica cylindra jest narażona na działanie wysokich temperatur i dlatego musi być chłodzona, aby uniknąć przegrzania i zwiększonego ścierania. Istnieją dwa różne rodzaje chłodzenia głowicy cylindra: chłodzenie wodą lub powietrzem.

Głowice cylindrów chłodzone powietrzem

Głowice cylindrów chłodzone powietrzem są chłodzone tylko przez przepływające powietrze. Ponadto są one wyposażone w duże żebra chłodzące.

Do zalet tej metody chłodzenia należy to, że zapewnia ona niezawodne działanie i może być zbudowana bardzo prosto i tanio. W związku z tym naprawy takich głowic cylindrów są tańsze niż naprawy głowic chłodzonych wodą. Poza tym nie trzeba się martwić o zamarzanie cieczy chłodzącej podczas chłodzenia powietrza.

Głowice cylindrów chłodzone wodą

Większość nowoczesnych silników jest chłodzona wodą. Jako ciecz chłodząca stosowana jest z reguły mieszanina wody i środka mrożącego. W celu chłodzenia głowicy cylindra płyn chłodzący jest przepuszczany przez uszczelkę głowicy cylindra do głowicy cylindra.

Zaletą tego rodzaju chłodzenia jest przede wszystkim to, że ciecz chłodząca może odbierać i odprowadzać duże ilości ciepła. Poza tym ta metoda chłodzenia jest najbardziej efektywna.

Dowiedz się więcej na: http://podnosniki-statech.pl